وضعیت آب و هوای قبرس

آب و هوای قبرس شمالی

آب و هوای قبرس متعلق به منطقه تحت سلطه آب و هوای مدیترانه ای است. در طول سال، دما معمولاً از 6 درجه سانتیگراد تا 33 درجه سانتیگراد متغیر است و به ندرت کمتر از 2 درجه سانتیگراد یا بالاتر از 37 درجه سانتیگراد است. بنابراین میانگین دمای سالانه جزیره به طور کلی حدود 20 درجه سانتیگراد است.

تابستان هایی که از اواسط ماه مه تا اواسط ماه اکتبر پایدار هستند خشک و گرم هستند. در طول تابستان، منطقه فشار بالای نیمه گرمسیری، هوا را کنترل می کند و مانع از باریدن باران میشود. در قبرس تابستان‌ها گرم، مرطوب، خشک و صاف است.

زمستان های کوتاه و خفیف از دسامبر تا فوریه گذشته بارندگی دارند که حدود 60 درصد از میانگین بارش سالانه را دارند. در قبرس زمستان ها سرد، بادخیز و عمدتاً صاف است.

متوسط درجه آب دریای مرجانی در قبرس 21 درجه سانتیگراد است. متوسط بارش سالانه 500 میلی متر است تغییرات دما و بارندگی بستگی به ارتفاع و فاصله از دریای مدیترانه دارد.

درجه حرارت

دمای تابستان در پایین زمین، حتی در نزدیکی دریای مدیترانه، بالا است و به بالاترین میزان در Mesaoria رسیده است. میانگین دمای روزانه در ماه های ژوئیه و اوت در حدود 29 درجه سانتیگراد در دشت مرکزی است که می تواند در این ماه به حداکثر 38 درجه سانتیگراد برسد. میانگین دما در ماه ژانویه در دشت مرکزی 10 درجه سانتیگراد و در قسمتهای بالاتر از کوه های کی ارنیا 5 درجه سانتی گراد است.

آب و هوای قبرس در زمستان

بیشینه دمای روزانه 3 درجه سانتیگراد کاهش می یابد، از 19 درجه سانتیگراد به 16 درجه سانتیگراد، به ندرت به زیر 11 درجه سانتیگراد یا بیش از 21 درجه سانتیگراد می رسد. کمترین میانگین روزانه دمای بالا در 24 ژانویه 15 درجه سانتیگراد است.

کمینه دمای روزانه 2 درجه سانتیگراد کاهش می یابد، از 9 درجه سانتیگراد به 7 درجه سانتیگراد، به ندرت به زیر 2 درجه سانتیگراد یا بیش از 13 درجه سانتیگراد می رسد. کمترین میانگین روزانه دمای پایین 6 درجه سانتی گراد در 8 فوریه است.

آب و هوای قبرس شمالی در زمستان و ماه ژانویه

دمای هوا در ژانویه و دی ماه چیزی حدود 5 تا 14 درجه سانتیگراد است و در روز تقریبا 5 ساعت آفتاب میتابد.

وضعیت هوا در فوریه

حدود شش ساعت روز آفتاب میتابد و دما بین 5 تا 15 درجه است. در این ماه بعضی روز ها کمی باران میبارد.

 

هوای مارس

آب و هوای بخش شمالی قبرس در ماه مارس یا اسفند خودمان، کمی ابری و بارانی است. دما هم در روز به 18 درجه میرسد و شب ها تا 7 درجه پایین میاد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *